Sociālā uzņēmējdarbība – kas tas īsti ir un kāpēc tā ir nepieciešama?

Jo īpaši tādēļ, ka 2006. gadā Nobela Miera prēmija uzvarēja Muhammedam Yunus, Grameen Bank dibinātājs un slavens piemērs sociālajam uzņēmumam, arvien pieaug interese par sociālo uzņēmējdarbību attīstības jomā, taču pašreizējā akadēmiskā literatūra nenodrošina pietiekamu saikni starp sociālo uzņēmējdarbību ekonomikas attīstības politika. Cik svarīgi ir sociālie uzņēmēji ekonomikas attīstībai? Kādu vērtību rada sociālā uzņēmējdarbība?

Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, es pētīju vairāk nekā 20 autoru no Bornšteina, Šumpeita, OECD, Pasaules Bankas un daudziem citiem par UNSW darbu. Manos secinājumos ir secināts, ka sociālās uzņēmējdarbības nozarei arvien lielāka nozīme ir ekonomiskajai (un sociālajai) attīstībai, jo tā rada sociālas un ekonomiskas vērtības:

Nodarbinātības attīstība

Pirmā nozīmīgā ekonomiskā vērtība, ko rada sociālā uzņēmējdarbība, ir visuzskatāmākā, jo tā ir kopīga gan uzņēmējiem, gan uzņēmumiem: darba vietu radīšana un darba vietu radīšana. Aplēses svārstās no viena līdz septiņiem procentiem no sociālās uzņēmējdarbības sektorā nodarbinātiem cilvēkiem. Otrkārt, sociālie uzņēmumi nodrošina nodarbinātības iespējas un darba apmācību sabiedrībai, kas atrodas nelabvēlīgā situācijā nodarbinātības jomā (ilgstoši bezdarbnieki, invalīdi, bezpajumtnieki, riska grupas jaunieši un sievietes ar diskrimināciju dzimuma dēļ). Grameen gadījumā tika uzlabota sešu miljonu nelabvēlīgā situācijā esošu sieviešu mikrouzņēmumu ekonomiskā situācija.

Jauninājumi / jaunas preces un pakalpojumi

Sociālie uzņēmumi izstrādā un piemēro jauninājumus, kas ir svarīgi sociālai un ekonomiskai attīstībai, un izstrādā jaunas preces un pakalpojumus. Apskatītie jautājumi ietver dažas no lielākajām sociālajām problēmām, piemēram, HIV, psihiska veselība, analfabētisms, noziedzība un narkomānija, kas, no otras puses, ir novatoriski. Piemērs, kas parāda, ka šīs jaunās pieejas dažos gadījumos ir nododamas valsts sektoram, ir Brazīlijas sociālais uzņēmējs Veronika Khosa, kas izstrādāja mājās domātu aprūpes modeli AIDS pacientiem, kas vēlāk mainīja valsts veselības politiku.

Sociālais kapitāls

Blakus ekonomiskajam kapitālam viena no vissvarīgākajām vērtībām, ko radījusi sociālā uzņēmējdarbība, ir sociālais kapitāls (parasti to saprot kā “resursus, kas saistīti ar savstarpēji pazīstamu un pazīstamu attiecību ilgstoša tīkla uzturēšanu …”). Piemēri ir panākumi Vācijas un Japānas tautsaimniecības, kuru pamatā ir ilgtermiņa attiecības un sadarbības ētika gan būtiskajā inovācijā, gan rūpniecības attīstībā. Pasaules Banka arī uzskata, ka sociālais kapitāls ir kritisks nabadzības mazināšanai un ilgtspējīgai cilvēku un ekonomikas attīstībai. sociālajā kapitālā var sākt vērtīgu ciklu.

Pašu kapitāla veicināšana

Sociālā uzņēmējdarbība veicina taisnīgāku sabiedrību, risinot sociālos jautājumus un cenšoties sasniegt pastāvīgu ilgtspējīgu ietekmi, izmantojot sociālo uzdevumu, nevis tikai maksimāli palielinot peļņu. Yunus piemērā Grameen banka atbalsta nelabvēlīgā situācijā esošas sievietes. Vēl viens gadījums ir amerikāņu sociālais uzņēmējs J. B. Schramms, kurš ir palīdzējis tūkstošiem zemu ienākumu augstskolu studentu nokļūt augstākā izglītībā.

Rezumējot, sociālie uzņēmumi jāuzskata par pozitīvu spēku, jo pārmaiņu veicinātāji sniedz progresīvus jauninājumus, lai neapmierinātu sociālās vajadzības. Sociālā uzņēmējdarbība nav panaceja, jo tā darbojas vispārējā sociālajā un ekonomiskajā ietvarā, bet, tā kā tā sākas nacionālā līmenī, to bieži ignorē, un akadēmiskajiem teorētiķiem, kā arī politikas veidotājiem ir jāpievērš lielāka uzmanība. Tas ir īpaši svarīgi jaunattīstības valstīs un labklājības valstīs, kuras saskaras ar pieaugošu finansiālo stresu.